Rozhovor s Pavlínou Bandrowskou ze dne 17.4.2018
Baby Office je prostor pro pracující maminky, který vznikl z nápadu dvou milých podnikavých žen před více než 5 lety. Ráda bych Vám ho blíže představila nejen proto, že jsme s FOREWEAR dlouholetými patrony Výměnného bazárku, který se zde dvakrát do roka pořádá. Abych získala informace přímo od zdroje, vyzpovídala jsem Pavlínu Bandrowskou, jednu ze zakladatelek Baby Office a zároveň manažerku celého projektu.
Jak Tě napadlo věnovat se tématu práce a rodičovství a jak dlouho už to děláš?
Pavlína: Na tu myšlenku jsem přišla na mateřské a rodičovské, kdy mi toto téma bylo hodně blízké. Vždy jsem toužila pomáhat a řešit potřeby rodičů, což se podařilo v rodinném centru v Kunraticích na dobrovolnické a pak i zaměstnanecké pozici. Když jsem v hlavě řešila možnost se posunout dál ale zůstat v oboru služeb pro rodiče, seznámila jsem se s Hankou Krejčí, která plánovala založit pracovní centrum pro rodiče.
Na začátku nás bylo více, kdo se na přípravách podílel. Pár žen pak zvolilo jiný směr, zůstaly jsme tři a řešily, jak to celé udělat. Stály jsme před velkým rozhodnutím, jestli jít do podnikání nebo ne. Nakonec jsme založily s.r.o. a v březnu 2013 jsme otvíraly Baby Office.
Jaké byly začátky?
Pavlína: Chtěly jsme komunitní centrum, kde se budou maminky scházet a pracovat, kde budou probíhat kurzy, hlídání dětí. V roce 2012 jsme vyhrály pražské kolo Rozjezdů od T-mobile. Pomohlo nám to jako nakopnutí, potvrzení, že děláme něco, o co bude zájem. A pomohlo nám to také v propagaci, ozývali se lidé, psalo se o tom. Když jsme otevřely, nebyla ale návštěvnost podle našich představ a neměly jsme jistotu, zda bude projekt udržitelný.
Zkusily jsme tedy aktuální dotaci z EU na inovativní projekty, která nám to ale bohužel ve finále pěkně zkomplikovala velkou mírou administrativy a byrokracie. Celkově jsme jí věnovaly až moc energie během dlouhých dvou let a unikal nám rozvoj komerční části. Bohužel obě části musely být oddělené fyzicky i v propagaci. A naše myšlenka, že rodiče službu vyzkouší zdarma a při spokojenosti ji budou dále platit, nefungovala. Když jsme pak služby zadarmo již neposkytovaly, jen malé procento lidí zůstalo a využívalo služby placené.
Jak jsi to celé zvládala?
To období nejen mne hodně vyčerpalo. Při podnikání jsem často řešila organizaci času, pracovala jsem v noci, o víkendech, rozhodila si spánkový režim. Nebylo jednoduché přizpůsobit podnikání dcerce a jejím školním povinnostem. S Hankou jsme si vzájemně zvykaly na náš různý styl práce.
Po ukončení dotace jsme stály před rozhodnutím – podlehnout vyčerpání nebo využít zkušenosti. Udělaly jsme to druhé. Jako dobré se nakonec ukázalo, že s Hankou jsme rozdílné, dobře se doplňujeme, podporujeme a povzbuzujeme. Dokázaly jsme si práci na projektu efektivně rozdělit, oddělit nadbytečné aktivity a najít k sobě nové parťáky. Nejdříve pro miniškolku a pak i na pořádání kurzů. Nechali jsme si s Hankou mobilní dětské koutky a eventy pro rodiny, které rozvíjíme. Ulevilo se nám, mohly jsme zase nabrat sílu pokračovat. A doma mne od té doby vidí mnohem častěji.
Jaké služby a aktivity tedy poskytujete nejčastěji?
Pavlína: V oblasti rodinných eventů jsou to tři větve. Spolu s týmem Baby Office organizuji dětské mobilní koutky a zážitkové akce. Trend je, že rodiče berou děti s sebou na akce a festivaly. Někde dětský koutek s hlídáním dětí zaplatí organizátor festivalu nebo veletrhu. Jinde za to platit nechtějí a je na nás najít si partnera, který to zafinancuje. Např. nás takto podporuje společnost Rossmann nebo Maspex.
Dětské mobilní koutky jsme začaly nabízet také do firem v rámci velikonočních nebo podzimních prázdnin. Přineseme s sebou sedací vaky, stavebnice, věci na tvoření, i pro venkovní program. Pokud firmy mají ve své firemní kultuře podporu rodičů a dělají pro ně různé aktivity, mají zájem nabídnout rodičům i tento bonus. Koutky se rozšířily a navázaly jsme na ně přidružené aktivity, třeba příměstské tábory.
Třetí větev jsou eventy typu dětský den, Mikulášská, velké akce, kde je celá rodina a je tam volný čas. Oslovují nás rovnou firmy nebo agentury, které mají velké klienty, a jsme tam buď jako subdodavatelé nebo dodavatelé celé akce.
V rámci značky jsme musely formálně oddělit organizaci vzdělávacích kurzů, takže se o ně teď stará Petra Koťátková, která své aktivity postupně rozšířila i na vlastní značku Eventree. Využívá jméno Baby Office, ale s novým názvem se dostane také k jiným klientům, nejen k maminkám. I zde u nás v Baby Office jednou za čas pořádáme menší kurzy či networkingy v komorním prostředí minizasedačky.
Pod naší značkou taktéž funguje miniškolka vedená Ivankou Kollárovou. Děti mohou chodit nepravidelně dle potřeby rodičů. Ti mají navíc možnost využívat sdílenou kancelář – coworking ve stejné chodbě.
Poslední částí, kterou jsme předaly, jsou soukromé oslavy a svatby, které organizují Lenka s Katkou.
Děvčata jsou ekonomicky samostatná, využívají značku a web Baby Office, přispívají na marketing. Vzájemně si pomáháme, což koresponduje s prvotní myšlenkou projektu – pracovní centrum pro rodiče, podpora jejich podnikání.
Kolik lidí máte v týmu?
Pavlína: Na hlavní pracovní poměr jsem to já a Tonda Martinek s Ivou Fojtovou, kteří koordinují mobilní koutky a podílí se na organizaci eventů. Jinak jsou lektoři externisté na DPP nebo ŽL, nepravidelně hodinově placení dle realizací. Důležitým článkem v týmu je samozřejmě Hanka Krejčí, bez které by projekt vůbec nebyl:-) Věnuje se marketingu, skvěle ovládá správu webu, píše články či se věnuje networkingu. Společně tvoříme naše strategie:-)
Za tu dobu, co máme Baby Office, jsem se naučila nechat lidi dělat mou práci a spolehnout se, že ji udělají stejně dobře jako já, což mi dlouho nešlo.:-) Také jsme s Hankou zvládly odříznout určité věci, které jsme necítily, že se jim máme věnovat naplno – například realizaci firemních školek, i když je klienti stále poptávali, a raději doporučíme odborníky, kteří se tomu věnují na sto procent.
Jak je to s výměnným Bazárkem?
Pavlína: Výměnný Bazárek pod patronací FOREWEAR u nás proběhl již 6x. Dříve jsme zbylé oblečení nechávaly odvézt Borůvku Praha, nyní většinu věnujeme Centru pro ženy bez domova v Žitné ulici na Praze 1. Ženské bezdomovectví je oproti chlapům jiné v tom, že ženy se o sebe snaží starat, málokterou ženu najdeme pod mostem, snaží se pracovat, přespávat u kamarádek. Cílem tohoto denního Centra je, aby se ženy měly kde převléct, vyprat si, vykonat hygienu, případně si za symbolický poplatek koupit nebo dostat oblečení.
Z Bazárku, který proběhl v dubnu 2018, jsme věnovali Centru žen bez domova 2 pytle a 2 krabice (cca 30 kg oblečení), do Charity na Praze 4 jsme odvezli 4 pytle (cca 45 kg oblečení) a na recyklaci zbyly 2 pytle.
Prozradíš mi také něco o sobě?
Pavlína: Kromě práce, která mne moc baví, ráda něco tvořím, takže nejrůznější výtvarné práce, ale také chození na procházky do přírody s 12letou dcerou Andulkou. Mám ráda vůni lesa a zelenou trávu. A na druhou stranu také sednout si do křesla, udělat si dobré pití, kávu či caro a koukat na nějakou dobrou detektivku.
Děkuji srdečně za rozhovor a ať se stále daří co nejlépe 😊
Já také děkuji a přeji si spoustu společných akcí 🙂 Pavlína